Nieuws

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is Darwinisme voor pensioenen

Door Yoni Mous op 16 October 2017

Koen Verbergt – CEO Janssens Field Services

Maandag 4 september 2017 — Neen, het is niet alleen de schuld van de regering dat er veel werklozen zijn en het is nog minder de taak van die regering om dat alleen op te lossen! Jobactivatie is namelijk ook een essentiële taak voor werkgevers die zich niet uit de markt willen laten drukken door agielere concurrenten.Vooral bedrijven die op zoek zijn naar technische profielen, ICT’ers of geschoolde arbeiders hebben het moeilijk om het juiste talent aan te trekken. Een opvallende tendens daarbij is dat hoe langer hoe meer bedrijven hun vacatures proberen in te vullen via opleidingen die ze zelf organiseren.

En, wel ja, waarom ook niet? Ondernemers zijn nu eenmaal ondernemend. In plaats van aan de zijlijn te staan roepen dat het onderwijs tekortschiet, of dat het allemaal de schuld van de multinationals is omdat ze de markt van het talent afromen met hogere lonen, extra’s en andere bonussen stemt dit resultaat mij bijzonder gunstig. Het betekent namelijk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet langer een marketing buzz is, maar een volwaardig element vormt van de strategie waarmee bedrijven zich op de markt willen positioneren en onderscheiden.

Ik zou nog een stap verder willen gaan want het is al te gemakkelijk om de overheid of de regeringen in dit land met de vinger te wijzen voor een falend beleid van arbeidsmarktactivatie. Niet dat ik onze instellingen verdedig of stel dat ze hun rol allemaal ten volle en ten goede spelen, maar de krapte op de arbeidsmarkt is een maatschappelijk probleem. Dat kan enkel een oplossing krijgen als de ganse maatschappij, inclusief ondernemers en werkgevers, de neuzen in dezelfde richting zet. MVO betekent daarom veel meer dan wat etnische, gender- of CO2-quota op te nemen in één of ander obscuur managementrapport en dan vrolijk verder de kop in het zand te steken.

Ik ben er trouwens zeker van dat het stimuleren van bedrijfsinterne academies de drempel tot de arbeidsmarkt verlaagt, niet alleen voor laagopgeleiden of mensen met een migratie-achtergrond maar evenzeer voor gediplomeerde werknemers. Ons managementteam huldigt dit principe al sinds mijn vennoten en ik besloten om met onze onderneming Janssens Field Services de extra mijl af te leggen. In onze JFS Academy hebben wij de voorbije tien jaar niet minder dan 750 werknemers opgeleid. Sommigen vonden daarbij hun weg naar andere bedrijven, zelfs bij concurrenten, maar dat mag geen reden zijn om geen opleiding meer te organiseren. Alleen door te blijven inzetten op bedrijfsinterne scholing kunnen ondernemingen zich op Darwiniaanse wijze aanpassen en overleven. En net dat laatste is van cruciaal belang om onze gezamenlijke rijkdom op peil te houden. Met hoe meer we aan de slag zijn en blijven, hoe zekerder we zijn dat de pensioenfactuur niet doorgeschoven hoeft te worden naar de volgende generatie. Ook dat is lijfsbehoud van ondernemers.

 

Koen Verbergt, CEO van Janssens Field Services

Slimme Thermostaten en glasvezelbekabeling zorgen voor (slimme) jobs

Door Yoni Mous op 11 October 2017

Janssens Field Services organiseert zelf (unieke) opleiding om aan vraag te kunnen voldoen

Dinsdag 10 oktober 2017 — Er is een groot tekort aan techniekers. Om toch maar de juiste mensen te kunnen vinden, leiden alsmaar meer bedrijven hun eigen personeel op. Zo ook Janssens Field Services (JFS) dat slimme thermostaten plaatst en glasvezelbekabeling en andere zogenaamde Internet of Things (IoT) projecten uitrolt.

Janssens Field Services groeit in de hippe technologieën van het moment: glasvezel, slimme meters en het Internet of Things. Toch heeft het merendeel van het personeel niet meer dan een humanioradiploma. Omdat het onderwijs niet de profielen aflevert die nodig zijn om deze nieuwe technologieën te implementeren, leidt het bedrijf zijn personeel zelf op.

“De vraag naar slimme thermostaten, glasvezelbekabeling en andere zogenaamde Internet of Things (IoT) projecten stijgt. De profielen die nodig zijn om dit soort projecten uit te voeren worden door ons onderwijs niet afgeleverd. Het gaat over nieuwe producten, waarvoor nog geen opleidingsaanbod bestaat. Daarom  leiden we ons personeel zelf op in onze JFS Academy. Een diploma is geen voorwaarde. Wij zoeken mensen met een goede basiskennis en de juiste attitude, ongeacht geslacht, leeftijd of afkomst”, vertelt Koen Verbergt, CEO van Janssens Field Services.

In Deurne is JFS momenteel gestart met de installatie van glasvezelkabels bij bedrijven en particulieren, samen met partners Engie Fabricom en Jacops in het consortium Go4Fibre. Tegen het einde van dit jaar zullen ongeveer vijfduizend woningen aangesloten zijn op het glasvezelnetwerk. Daarna volgen de Diamantwijk en de Antwerpse binnenstad. JFS leidde al 40 mensen op voor dit glasvezelproject en 15 techniekers zijn nu volop in training. Daar komen de komende jaren nog eens 150 mensen bij. JFS leidt jaarlijks ongeveer zo’n 200 mensen op in zijn intern opleidingscentrum.

Voor deze opleiding glasvezel krijgen de techniekers zowel een theoretische als een fieldopleiding.

Vraag naar slimme thermostaten stijgt

Janssens Field Services zal de komende maanden bovendien 25 mensen aanwerven en opleiden om tegemoet te komen aan de vraag naar slimme thermostaten. Ook deze opleiding is uniek.

Het aantal slimme toestellen in huis zal alleen maar stijgen. “Meer en meer mensen leren de slimme thermostaat kennen. Slimme thermostaten laten niet enkel toe om energie te besparen en je energieverbruik op te volgen, ze zorgen ook voor comfort om je verwarming vanop afstand op en af te zetten”, aldus Koen Verbergt.



Word vandaag lid van onze nieuwsbrief!

Klik hier om je in te schrijven